24 Mar 2014

AERO L39C/L39ZA Albatros
Slavný cvičný proudový letoun české výroby vyvinutý v Aeru Vodochody v šedesátých letech minulého století. Toho času hojně rozšířen v armádách států východního bloku, kde jsou i nadále úspěšně provozovány a odkud dnes celá řada těchto letounů putuje přes Atlantik i do soukromých rukou nadšených movitých aviatiků. I u nás v ČR je provozován jeden kus soukromým majitelem. Celkem bylo vyrobeno téměř 3000 kusů těchto letadel v různých variantách. Létá s nimi například i slavná akrobatická skupina BREITLING JET TEAM z Francie.
Letoun je určen pro základní proudový, ale i pokračovací a bojový letecký výcvik. Verze ve výzbroji vzdušných sil AČR jsou L39C, které jsou na letišti v Pardubicích a provozuje je CLV Pardubice s.p., a L39ZA, kterými je vybavena 213. výcviková letka dislokovaná na letišti v Čáslavi. Obě varianty jsou schopné nést výzbroj a probíhá na nich postupně základní (v Pardubicích) a dále pokračovací a bojový (v Čáslavi) výcvik mladých pilotů vzdušných sil AČR.

Technické specifikace: L39
Motor: dvouproudový motor AI-25TL
Rozpětí: 9,46m
Délka: 12,131
Výška: 4,47
Prázdná hmotnost: 3375 Kg
Maximální vzletová: 4643Kg
Maximální rychlost: 900Km/h
Max. násobky přetížení: +8/-4
Můj nálet: L39C kolem 300h / L39ZA kolem 200h

Každý, kdo létal L39, mi dá za pravdu, že se jedná o velmi příjemný letoun na pilotáž. Konstrukce křídla a profilu je zvolena tak, aby pilotu začátečníkovi odpustila mnohé chyby nebo na ně v předstihu upozornila. Jedná se tak o velmi hodné letadlo. Akrobacie na tomto typu je nádherný zážitek. I přes ekonomickou nenáročnost tohoto typu se pomalu, ale jistě chýlí konec jejich služby v našem letectvu. Tyto stroje zastoupí letouny AERO L159 Alca – stroje české výroby vycházející téměř přímo z konstrukce L39 Albatros. I přes zastaralost L39 musím konstatovat, že jsem hrdý na to, že jsem mohl začínat a ještě stále létám na tomto typu.

Kontakt

mobil: +420 776 100 630

Pokud to neberu, jsem ve vzduchu.

email: info @ jan-tvrdik.cz

Sociální sítě